Monday, January 25, 2016

Puji? Hina?

Pujian? Kenapa manusia susah sgt untuk memuji org lain? Dan kenapa perli hinaan sgt senang untuk diluahkan?


Apabila manusia buat sesuatu kebaikan, kita hanya diam membisu. Dan tetapi apabila manusia buat kesalahan, sgt sng utk ditunding jari.

Kkdg manusia harus diberikan pujian atas perkara yg dia lakukan supaya dia terasa di"motivate" dgn pujian tersebut dan akan lakukannya lagi. Dia juga akan berasa bahagia dan sengih je hahah takke kita dah mengundang pahala apabila membuat sesorang bahagia? 

Ttp harus igt, pujian tidak harus diberikan dgn selalu dan melampau2 kerana takut akan perasaan riak yg akan hadir dlm diri ssrg itu. Mudarat tu jadinya hahah kang dlm hati niat nk buat, sbb nk inginkan pujian org lain, bukan dgn ikhlas. No no no. 

Kkdg kesalahan manusia harus ditegur dgn baik. Bukan dihina dan dicaci. Atau erti kata lain iaitu dgn hikmah. "Hikmah" membawa maksud kebijaksanaan. Mengikut keadaan. Lain org lain hati. Lain org lain cara. Supaya manusia itu sedar. Terang2 insan yg bernama manusia ni seorang yg mudah lupa yg sprti juga byk disebut dlm Alquran. Dan juga supaya manusia tidak mengulangi kesilapannya lagi. 

Tetapi igt, cara kita menegur itu sgtlah penting dan kena berjaga2. Ada org yg susah utk menerima teguran, dan ada yg takboleh dibangkang perbuatannya. Maka berfikir2lah dulu, susun ayat dlu, nk tegur org ye. 

Biar sama2 okay dan Allah pun sukaa :)


Thanks for reading :)

0 comment:

Post a Comment